KODEKS ETYCZNY
Pracowników Wąbrzeskiego Domu Kultury
Preambuła
Kodeks etyczny pracowników Wąbrzeskiego Domu Kultury, zwany dalej Kodeksem, nie jest jedynie zbiorem nakazów i zakazów, których należy przestrzegać w trakcie wykonywania obowiązków służbowych , stanowi on zbiór wartości i zasad, którymi kierują się pracownicy WDK zarówno w miejscu pracy jak i poza nim w relacjach z przełożonymi, współpracownikami oraz uczestnikami życia kulturalnego w WDK.
Celem wprowadzenia Kodeksu jest uzyskanie wysokiego poziomu jakości pracy, świadczonej przez pracowników WDK w oparciu o jej społeczno użyteczny charakter oraz zwiększenie uczestnictwa w procesie partycypacji w kulturze mieszkańców Gminy Miejskiej Wąbrzeźno oraz zaufania dla działalności WDK jako instytucji kultury.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Pracownik WDK traktuje swoja pracę jako misje, a za cel nadrzędny stawia animacje życia kulturalnego gminy, regionu oraz edukacje kulturalną i zwiększanie uczestnictwa w kulturze zarówno mieszkańców gminy jak i osób przyjezdnych.
- Pracownik dba zarówno o wizerunek swój, jak i całej jednostki. Swoim działaniem nie naraża WDK na straty finansowe i zniszczenie powierzonego majątku.
- Kodeks wspiera działania pracowników WDK oparte na zasadach praworządności, której wyznacznikiem są działania podejmowane na podstawie przepisów prawa i w granicach prawem określonych.
WARTOŚCI I ZASADY SZCZEGÓLNE
- UPRZEJMOŚĆ I KULTURA – Pracownika WDK cechuje wysoka kultura osobista, estetyczny wygląd, życzliwość i otwartość na drugiego człowieka a także umiejętność nawiązywania kontaktu i dialogu w sposób nie budzący niezadowolenia i agresji zgodnie z zasadą poszanowania godności każdego człowieka i jego prawa do samostanowienia.
- OBIEKTYWIZM – Pracownik WDK podejmuje decyzje w sposób bezstronny i zgodnie z obowiązującą zasadą równości wobec prawa. W swoich działaniach pracownik WDK nie dyskryminuje osób ze względu na ich przekonania polityczne czy religijne.
- KOMPETENCJA – Pracownik WDK wykazuje dbałość o podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych i poszerzanie wiedzy. W kontakcie z uczestnikami życia kulturalnego i zewnętrznymi współpracownikami udziela fachowych porad i informacji w sposób zrozumiały i jasny dla odbiorcy, służy swoją pomocą i wiedzą w sprawach wynikających z zakresu obowiązków, stanowiąc w ten sposób wizytówkę instytucji kultury. Pracownik załatwia sprawy służbowe bezzwłocznie, dochowując ustawowych terminów.
- ODPOWIEDZIALNOŚĆ – Pracownik WDK nie uchyla się od przyjęcia odpowiedzialności za swoje słowa, decyzje i działania, poddaje się wszelkim formom kontroli wewnętrznej i zewnętrznej zgodnie z obowiązującym prawem oraz procedurami wewnętrznymi WDK.
- UCZCIWOŚĆ – Pracownik ujawnia wszelkie sytuacje w których jego interes prywatny koliduje z interesem publicznym, nie podejmuje żadnych działań w WDK i poza nim które mogłyby rodzić podejrzenie osiągnięcia korzyści osobistej lub materialnej, bądź używania swoich wpływów w prywatnym interesie.
- JAWNOŚĆ – Pracownicy podejmują swoje działania w sposób jawny, są gotowi uzasadnić swoje decyzje i działania. Poufność obowiązuje w zakresie określonym w przepisach prawa.
- WSPÓŁDZIAŁANIE – Pracownika WDK cechuje umiejętność pracy zespołowej, wykazywanie inicjatywy w rozwiązywaniu problemów i w realizacji przedsięwzięć. Pracownik chętnie dzieli się doświadczeniem zawodowym ze współpracownikami oraz wykazuje lojalność wobec nich. Zgodnie z regułą spolegliwości na pracowniku WDK można zawsze polegać, nie zawiedzie on zaufania zarówno współpracownika, przełożonego jak i osób z zewnątrz. Sprawy sporne dotyczące pracownika WDK rozstrzyga się bez udziału osób trzecich.
- SUMIENNOŚĆ – Pracownik WDK starannie i rzetelnie wykonuje obowiązki służbowe, wykazuje zaangażowanie w sprawy upowszechniania kultury, dążyć do osiągnięcia najlepszych rezultatów wykonywanej pracy.
- AKCEPTACJA KONTROLI ZARZĄDCZEJ:
- Pracownik rozumie cele kontroli zarządczej i akceptuje je,
- Pracownik bierze udział we współtworzeniu kontroli zarządczej, przekazując swoim przełożonym uwagi i propozycje dotyczące jej funkcjonowania,
- Pracownik rozumie, że wszystkie podejmowane działania mają służyć właściwej realizacji celów jednostki.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Przestrzeganie postanowień Kodeksu stanowi podstawowy obowiązek pracownika WDK.
- Niniejszy Kodeks, opracowany przez dyrekcję WDK, został przyjęty do stosowania w dniu 05.12.2011 r.
- Pracownicy nowo zatrudniani są zobowiązani do zapoznania się z postanowieniami Kodeksu oraz do jego przestrzegania.
- Kodeks, w dniu jego podpisania przez wszystkich pracowników WDK, zostanie podany do publicznej wiadomości w celu poinformowania mieszkańców gminy o standardach zachowania i wykonywania obowiązków służbowych, jakich mogą oczekiwać od pracowników WDK. Treść Kodeksu zostanie ogłoszona na stronie internetowej www.wdkwabrzezno.pl.
- Zmiana postanowień Kodeksu jest możliwa na wniosek grupy co najmniej 5 pracowników WDK . Decyzja o zmianie zapada w drodze głosowania większością zwykłą w obecności co najmniej 2/3 stanu zatrudnionych pracowników.
- W przypadku stwierdzenia naruszeń postanowień Kodeksu pracodawca podejmuje odpowiednie działania, wynikające z przepisów prawa pracy.